Hem > ADJob 4.3, Adressregister > Konsten att få rätt faktureringsadress (4.3)

Konsten att få rätt faktureringsadress (4.3)

Förr i tiden var faktureringsadressen nästan alltid lika postadressen. Idag skickas ofta fakturorna för inskanning till en annan ”faktureringsadress”. I tidigare versioner av ADJob har det varit krångligt att hantera detta. Faktureringsadressen matades in som ett separat företag och länkades på personnivå. Resultatet blev onödiga adresser och otydligare statistik.

I ADJob 4.3 har varje företag tre adresser. Postadress, faktureringsadress och leveransadress. Allt är integrerat i en inmatning. Kommuner, större företag och liknande kan också grupperas i ”Huvudföretag” och ”Underföretag”. De företag som är länkade som underföretag kan då ”låna” huvudföretagets faktureringsadress.

Det finns fyra olika behov som nu är lösta på ett betydligt smidigare sätt:

1. När faktureringsadressen är samma som postadressen, behöver du inte göra något. ADJob använder postadressen som standard.

2. Är faktureringsadressen avvikande, anger du detta och skriver in adressen. Klart.

3. Fakturan till större företag, kommuner och liknande ska ofta skickas till ”moderbolaget”. Anger du vilket företag som ska vara ”Huvudföretag” och vilka som ska vara ”Underföretag, kan du i underföretaget peka på huvudföretagets faktureringsadress.

4. Mindre vanligt är att fakturan ska skickas till olika adresser varje gång. Då skapar du ”Relationer” mellan dessa företag och du får möjlighet att välja faktureringsadress när du registrerar jobbet.

  1. Inga kommentarer än.
  1. Inga trackbacks än.